zondag 21 november 2010

Under construction

Ik ga even een stukje off topic plaatsen.

Een niet nader te noemen persoon wees mij op het feit dat er in ons gezin niet alleen gebouwd wordt aan een nieuw huis, maar dat ik zelf pas begonnen ben met bouwen aan een mysterieus project. "Patch Parade" is de naam en de titel dekt de lading eigenlijk heel erg goed. Een parade van patches is precies wat het op dit moment nog is en als het goed is, worden al die patches morgen omgezet in een prachtig centerpiece van een nieuwe quilt.

Ik ben namelijk sinds een aantal jaren totaal verslaafd aan de mooie kunst van het quilten. Een oud ambacht dat best wat meer aandacht mag krijgen. Volgens Hans is het overigens een totaal overbodige vorm van tijdsverdrijving. "Marieke knipt eerst stofjes kapot om ze vervolgens weer aan elkaar te naaien" zijn veelgehoorde woorden in ons huis. Dat er bij het knippen en aan elkaar naaien een van tevoren bepaald patroon wordt gevolgd, dat is nog niet tot hem doorgedrongen........ Het quilten heeft maar één groot nadeel, het kost best wel ruimte en die ruimte had ik alleen nog in de woonkamer. Niet nodig verder uit te leggen dat mijn quiltspullen wel eens in de weg lagen.

Ons huidige huis moet natuurlijk nog verkocht worden en dat betekende dat ik in januari al mijn quiltspullen op moest bergen. Slim als ik dacht te zijn hield ik natuurlijk een paar projectjes achter, maar ik moet eerlijk bekennen dat ook die projecten op zolder zijn beland bij de andere verhuisdozen. Al mijn mooie stofjes hebben een tijdelijk onderdak gevonden bij mijn ouders en bij mijn schoonouders. Niet alleen kon ik dus niets doen, maar kon ik ook niet eens genieten van mijn mooie stofjes.

Gelukkig ging mijn zus Heleen (quilten is niet alleen verslavend, maar ook besmettelijk) meedoen aan de nieuwe mysterie van De Quilterij in Den Bosch. Jawel, Patch Parade. Heleen heeft driftig samengespannen met Françoise (eigenares van en creatief brein achter De Quilterij en ook nog moeder van een aanbiddelijke zoon) om mij over te halen toch mee te doen aan de nieuwe mysterie. Nou ben ik verschrikkelijk standvastig. Als ik eenmaal iets besloten heb, nou dan berg je maar.

Toen ik een week later binnenliep bij De Quilterij stond Françoise me al lachend op te wachten. Zij kent mij ook al langer dan vandaag en had al een stofpakket uitgezocht voor me. Ik hoefde alleen maar af te rekenen! Nu liggen er 172 zorgvuldig uitgekozen stukjes stof te wachten op mij en mijn naaimachine.

Mijn stofpakket

Tussen alle bouwbedrijven door zal ik af en toe even een kort stukje over mijn quilt plaatsen. Naar alle waarschijnlijkheid is het huis eerder klaar dan mijn quilt, maar dat mag de pret niet drukken. Er wordt tenslotte sneeuw en vorst aangekondigd voor de tweede helft van deze week. Foto's volgen.......

2 opmerkingen:

  1. Hoewel het de prit niet mag kreukelen (familiegezegde) is het natuurlijk wel de bedoeling om netjes je blokken per maand af te handelen.....Tenslotte heb ik mijn blok net af (sprak zij zeeeeer zelfvoldaan). OK jij bent een huis aan het bouwen, maar goed je hebt dan ook nog bijna een week! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat dacht je van foto's van een groeiende quilt in een bouwput en groeiend huis. Er zijn mensen die hun lapjes op de meest rare plaatsen fotograferen....ik ben benieuwd naar je creativiteit!

    BeantwoordenVerwijderen